TAJUK RAMALAN SEJARAH 2 SPM 2014
TEMA 9 (Bab 10 Tingkatan 4)
PENDIDIKAN VERNAKULAR
|
SKOP KAJIAN
·
Maksud
pendidikan vernakular
·
Ciri
pendidikan vernakular Cina dan Tamil
·
Perkembangan
sekolah Melayu
·
Perkembangan
sekolah Inggeris
SOALAN
STRUKTUR
Kewujudan
masyarakat berbilang kaum di Tanah Melayu pada zaman penjajahan British telah
melahirkan sistem pendidikan vernakular.
(a) Apakah maksud pendidikan
vernakular ?
[2 markah]
(b) Nyatakan ciri umum pendidikan
vernakular.
[2 markah]
(c) Jelaskan persamaan
pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
[2 markah]
(d) Pada pandangan anda, mengapakah pendidikan vernakular tidak mampu
memupuk perpaduan kaum di Tanah Melayu ?
[2 markah]
(e) Bagaimanakah perpaduan kaum
di negara kita boleh dipupuk melalui sistem pendidikan ?
[2 markah]
JAWAPAN
STRUKTUR
(a) Apakah
maksud pendidikan vernakular ?
·
Sistem
pendidikan yang menggunakan bahasa ibunda kaum masing-masing sebagai bahasa
pengantar.
[2 markah]
(b) Nyatakan
ciri umum pendidikan vernakular.
·
Berorientasikan kaum.
·
Menggunakan pengantar bahasa ibunda.
·
Kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan
kaum masing-masing.
·
Sukatan pelajaran dibawa dari negara asal.
·
Guru-guru juga diambil dari negara asal.
·
Buku teks dibawa dari negara asal.
[2 markah]
(c) Jelaskan
persamaan pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
·
Dibiayai
oleh pengusaha (taukeh lombong dan pengusaha ladang)
·
Menggunakan
dialek masing-masing sebagai bahasa pengantar.
·
Guru
dibawa dari negara asal.
·
Buku
dibawa dari negara asal.
·
Sukatan pelajaran
berasaskan sistem pendidikan di negara asal.
[2 markah]
(d) Pada
pandangan anda, mengapakah pendidikan vernakular tidak mampu memupuk perpaduan
kaum di Tanah Melayu ?
·
Pendidikan
ini berorientasikan kaum.
·
Murid daripada pelbagai kaum telah dipisahkan.
·
Murid tidak melalui sistem pendidikan yang sama.
·
Kurikulum yang digunakan adalah mengikut
keperluan kaum masing-masing.
·
Sukatan pelajaran dan guru dibawa dari negara
asal.
·
Tidak dilaksanakan hingga ke peringkat tinggi.
[2 markah]
(e) Bagaimanakah
perpaduan kaum di negara kita boleh dipupuk melalui sistem pendidikan ?
·
Menggunakan sukatan pelajaran yang sama.
·
Menggunakan pengantar Bahasa Melayu untuk
pendidikan
·
Melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum
·
Mewujudkan Sekolah Kebangsaan
·
Mana-mana jawapan munasabah
SOALAN ESEI
Rajah di bawah
menunjukkan sistem pendidikan yang terdapat di Tanah Melayu pada zaman
penjajahan British.
SISTEM PENDIDIKAN
|
Pendidikan vernacular Cina
|
Pendidikan vernacular Tamil
|
|
Sekolah Melayu
|
|
Sekolah Inggeris
|
(a) Terangkan
ciri pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan
British.
[4 markah]
(b) Jelaskan perkembangan pendidikan Inggeris di Tanah Melayu semasa
penjajahan British.
[6 markah]
(c) (i) Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah keadaan sistem pendidikan vernakular Melayu di negara
kita semasa penjajahan British ?
[6 markah]
(ii) Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan kita untuk memperkasakan
sistem pendidikan Melayu selepas negara mencapai kemerdekaan ?
[4 markah]
JAWAPAN ESEI
(a) Terangkan
ciri pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
·
Berorientasikan kaum.
·
Menggunakan pengantar bahasa ibunda.
·
Kurikulum yang digunakan adalah mengikut
keperluan kaum masing-masing.
·
Sukatan pelajaran dibawa dari negara asal.
·
Guru-guru juga diambil dari negara asal.
·
Buku teks dibawa dari negara asal.
[4 markah]
(b) Jelaskan
perkembangan pendidikan Inggeris di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
·
Sekolah Inggeris ditubuhkan oleh mubaligh
Kristian dan badan sukarela.
·
Sekolah aliran Inggeris mula
ditubuhkan di Negeri-Negeri Selat
– Penang
Free School (18160) di Pulau Pinang
– Malacca Free School (1826) di Melaka.
·
Sekolah Inggeris juga didirikan
di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
– King Edward VII School (1883) di Taiping
–
Victoria Institution (1894) di Kuala Lumpur.
·
Sekolah Inggeris didirikan
di bandar sahaja.
·
Pelajarnya terdiri daripada
golongan atasan.
·
Kurikulum sekolah Inggeris
sistem pendidikan di England.
·
Pihak British menubuhkan
universiti sebagai institusi lanjutan – Universiti
Malaya di Singapura.
[6 markah]
(c) (i) Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah
keadaan sistem pendidikan vernakular Melayu di negara kita semasa penjajahan
British ?
·
Sekolah Melayu mula ditubuhkan di Negeri Selat.
Sekolah Melayu pertama didirikan di Teluk
Belanga, Singapura pada 856
dan seterusnya didirikan di
Seberang Perai pada tahun 1871.
·
Sekolah Melayu didirikan di Negeri Melayu
Bersekutu.
Didirikan di Perak
iaitu di Kuala Kangsar dan Batu Gajah.
·
Sekolah Melayu didirikan untuk murid perempuan.
Hanya ditubuhkan di
Negeri-Negeri Selat pada 1885.
·
Sekolah Melayu dilaksanakan di peringkat sekolah
rendah sahaja.
Mengajar kemahiran
membaca, menulis dan mengira shj.
Bertujuan mengekalkan
orang Melayu sebagai petani.
·
Pendidikan Melayu menyediakan pendidikan
lanjutan.
Maktab Perguruan
Sultan Idris (MPSI) ditubuhkan.
Maktab ini melatih guru sekolah Melayu..
·
Pendidikan Melayu turut menyediakan sekolah untuk
golongan elit.
Kolej Melayu Kuala Kangsar
(1905) ditubuhkan.
[6 markah]
(ii) Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan
kita untuk memperkasakan sistem pendidikan Melayu selepas negara mencapai
kemerdekaan ?
·
Menggunakan pengantar Bahasa Melayu
·
Menyediakan peluang pendidikan ke pusat pengajian
tinggi
·
Mewajibkan lulus Bahasa Melayu dalam peperiksaan
·
Melengkapkan prasarana pendidikan
·
Melengkapkan sekolah dengan kemudahan ICT
·
Mana-mana jawapan munasabah
[4 markah]
Jangan bimbang ..... abezek sudah tau!
Di samping sifat
mendidiknya yang amat tinggi, orang dulu-dulu
ternyata amat ikhlas dalam perilaku dan watak diri mereka. Mereka terbentuk atas nilai dan kaedah
manusiawi yang dalam.
Renunglah Pantun lagu Seri Mersing ini.
Hari
redup menuai padi,
Dibawa balik ke tanah seberang;
Semasa
hidup kita berbudi,
Nama yang baik dikenang orang.
HIDUP MESTILAH BERBUDI.
Perbezaan sistem pendidikan vernakular melayu sebelum dan selepas kedatangan british??
ReplyDeleteVery important
ReplyDeleteAssalamualaikum Wr. Wb.
ReplyDeleteWhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
Apakah kepentingan sistem pendidikan Vernakular
ReplyDeleteini syirik, bergantung harap pada selain dari Allah Subhanahuwata'ala
ReplyDeleteapakah kesan daripada pengenalan sistem pendidikan vernakular semasa penjajahan di Tanah Melayu?
ReplyDeleteTq🍃
ReplyDeleteApakah kesan daripada perkembangan sekolah vernakular tersebut terhadap Tanah Melayu?
ReplyDeleteKajian pendidikan sekolah vernakular yang terdapat di negeri negeri melayu
ReplyDelete