MODUL LATIHAN TAJUK FOKUS TEMA 8 (BAB 3 – BAB 8 TINGKATAN 5) |
BAB | TAJUK / SOALAN |
3 | TAJUK : PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah maksud realpolitik [1 markah] (b) Berikan dua amalan realpolitik yang dilakukan oleh Otto Eduard von Bismarck untuk membina negara bangsa Jerman. [2 markah] (c) Nyatakan usaha yang dilakukan oleh Camillo Benso de Cavour untuk menyatukan negara bangsa Itali. [2 markah] (d) Apakah hujah yang boleh anda kemukakan untuk membuktikan bahawa pembinaan negara Islam Madinah bukan berasaskan amalan realpolitik ? [2 markah] (e) Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah pembinaan negara Malaysia dianggap unik ? [3 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan usaha yang dilakukan oleh Count Camillo Benso de Cavour untuk menyatukan negara bangsa Itali. [8 markah] (b) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah bukti yang menunjukkan bahawa pembinaan negara Islam Madinah tidak berasaskan amalan realpolitik ? [6 markah] (c) Pada pendapat anda, apakah keunikan yang terdapat dalam pembinaan negara Malaysia ? [6 markah] | |
3 | TAJUK : WARISAN NEGERI MELAYU |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah syarat yang membolehkan seseorang itu ditabalkan menjadi Terengganu ? [2 markah] (b) Nyatakan bidang kuasa Sultan Terengganu. [2 markah] (c) Berikan dua ciri Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Johor. [2 markah] (d) Apakah syarat untuk menjadi Jemaah Menteri Johor ? [2 markah] (e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah tugas menteri ? [3 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan persamaan kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu. [8 markah] (b) Jelaskan Sistem Jemaah Menteri yang dibentuk oleh Sultan Muhammad II di Kelantan. [6 markah] (c) Berdasarkan kajian anda, mengapakah sistem pentadbiran Negeri Sembilan yang berasaskan Adat Perpatih mempunyai ciri amalan demokrasi ? [6 markah] | |
5 | PAKATAN MURNI |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah maksud pakatan murni ? [2 markah] (b) Berikan dua kaum yang menganggotai Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (JHAK) di Tanah Melayu. [2 markah] (c) Nyatakan persetujuan yang dicapai melalui rundingan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (JHAK) dengan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO). [2 markah] (d) Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah Dato’ Onn Jaafar menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) ? [2 markah] (e) Pada pendapat anda, mengapakah pakatan murni diwujudkan di negara kita ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan langkah yang diusahakan untuk mewujudkan pakatan murni antara kaum sebelum negara kita mencapai kemerdekaan. [8 markah] (b) Jelaskan kejayaan yang dicapai hasil daripada pakatan murni antara kaum sehingga negara kita mencapai kemerdekaan. [6 markah] (c) Pada pendapat anda, apakah yang mungkin terjadi jika masyarakat di negara kita mengabaikan prinsip pakatan murni ? [6 markah] | |
5 | PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957 |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah tujuan penubuhan Suruhanjaya Reid pada bulan Mac 1956 ? [2 markah] (b) Senaraikan anggota Suruhanjaya Reid. [2 markah] (c) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah isu yang diberi perhatian utama oleh Suruhanjaya Reid semasa melaksanakan tugasnya. [2 markah] (d) Berikan dua isi Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957. [2 markah] (e) Pada pendapat anda, apakah kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan langkah yang dilaksanakan untuk merangka Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957. [2 markah] (b) Nyatakan isi Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957. [2 markah] (c) Pada pendapat anda, mengapakah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 begitu penting terhadap pembinaan negara dan bangsa ? [2 markah] | |
6 | CADANGAN KE ARAH PEMBENTUKAN MALAYSIA 1963 |
SOALAN STRUKTUR (a) Siapakah tokoh yang mengemukakan idea pembentukan Malaysia sebagaimana berikut ? Menggabungkan Sarawak, Sabah, Brunei dan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu. [1 markah] (b) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah Tunku Abdul Rahman menerima cadangan di atas ? [2 markah] (c) Apakah faktor yang menyebabkan Lee Kuan Yew begitu berhasrat menggabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu ? [2 markah] (d) Daripada kajian anda, apakah faedah dari segi ekonomi yang boleh dinikmati hasil daripada pembentukan Malaysia. [3 markah] (e) Pada pendapat anda, mengapakah Sarawak dan Sabah bersetuju menyertai persekutuan Malaysia ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan faktor yang membawa kepada pembentukan Malaysia pada tahun 1963. [10 markah] (b) Nyatakan reaksi Indonesia terhadap pembentukan Malaysia. [5 markah] (c) Sebagai seorang pemimpin negara Malaysia pada ketika itu, apakah tindakan yang akan anda lakukan untuk menyelesaikan penentangan Indonesia terhadap pembentukan Malaysia ? [5 markah] | |
6 | LANGKAH PEMBENTUKAN MALAYSIA 1963 |
SOALAN STRUKTUR (a) Namakan tokoh yang dipilih menganggotai Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK). [2 markah] (b) Apakah tugas Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK) ? [2 markah] (c) Mengapakah Suruhanjaya Cobbold ditubuhkan ? [2 markah] (d) Pada pendapat anda, mengapakah majoriti rakyat Sarawak dan Sabah bersetuju menyertai persekutuan Malaysia ? [2 markah] (e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah nilai moral yang boleh dipelajari daripada peristiwa pembentukan Malaysia ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Apakah reaksi penduduk Sarawak dan Sabah terhadap pembentukan Malaysia pada tahun 1963 ? [2 markah] (a) Huraikan langkah yang diusahakan untuk mendapatkan sokongan penduduk Sarawak dan Sabah tentang pembentukan Malaysia. [2 markah] (c) Berdasarkan kajian yang anda buat, apakah faedah yang boleh dinikmati jika negeri Sarawak dan Sabah menyertai persekutuan Malaysia ? [2 markah] | |
7 | KUASA PEMERINTAHAN DI MALAYSIA |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah yang anda faham tentang badan perundangan di Malaysia ? [2 markah] (b) Berikan dua ciri Dewan Negara. [2 markah] (c) Nyatakan syarat menjadi ahli Dewan Negara. [2 markah] (d) Apakah fungsi Dewan Rakyat ? [2 markah] (e) Pada pendapat anda, apakah kriteria yang diperlukan untuk menjadi ahli Dewan Rakyat yang baik ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Jelaskan perbezaan antara Dewan Negara dengan Dewan Rakyat. [6 markah] (b) Terangkan proses menggubal dan meluluskan undang- undang di Parlimen Malaysia. [8 markah] (c) Sekiranya anda seorang ahli Dewan Rakyat, apakah perkara yang perlu anda pertimbangkan dalam membahaskan sesuatu rang undang-undang ? [6 markah] SOALAN STRUKTUR (a) Apakah yang dimaksudkan dengan Jemaah Menteri ? [2 markah] (b) Apakah tugas sesebuah kementerian di negara kita ? [2 markah] (c) Nyatakan ciri badan berkanun. [2 markah] (d) Berikan dua suruhanjaya perkhidmatan yang terdapat di Malaysia. [2 markah] (e) Nyatakan peranan sesebuah suruhanjaya perkhidmatan ? [2 markah] SOALAN STRUKTUR (a) Apakah bidang kuasa badan kehakiman di Malaysia. [2 markah] (b) Nyatakan mahkamah yang terdapat dalam hirarki mahkamah berikut : i. Mahkamah Rendah ii. Mahkamah Atasan [2 markah] (c) Nyatakan kedudukan seseorang hakim dalam sistem kehakiman di negara kita ? [2 markah] (d) Apakah tugas Peguam Negara ? [2 markah] (e) Sekiranya anda seorang hakim, apakah prinsip yang menjadi pegangan anda untuk menjadi hakim yang berkaliber ? [2 markah] | |
7 | PILIHAN RAYA DI MALAYSIA |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah maksud pilihan raya ? [2 markah] (b) Nyatakan keadaan yang membolehkan pilihan raya kecil diadakan. [2 markah] (c) Berikan dua tugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ? [2 markah] (d) Apakah syarat yang perlu dipatuhi untuk membolehkan anda menjadi calon bertanding dalam pilihan raya ? [2 markah] (e) Nyatakan kelayakan untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya. [2 markah] SOALAN ESEI (a) Jelaskan fungsi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di Malaysia. [6 markah] (b) Terangkan proses pilihan raya di negara kita. [8 markah] (c) Berikan cadangan anda, apakah langkah yang perlu dilaksanakan untuk mewujudkan pilihan raya yang bersih di negara kita ? [6 markah] | |
8 | DASAR PERPADUAN DI MALAYSIA |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah peranan Bahasa Melayu mengikut Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 ? [2 markah] (b) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah langkah yang dilaksanakan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. [2 markah] (c) Mengapakah kerajaan melancarkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan ? [2 markah] (d) Berikan dua ciri Kebudayaan Kebangsaan. [2 markah] (e) Pada pendapat anda, mengapakah sukan boleh berperanan mewujudkan perpaduan di negara kita ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan langkah yang dilaksanakan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. [8 markah] (b) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah rasionalnya kerajaan melancarkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan ? [6 markah] (c) Pada pendapat anda, mengapakah sukan dapat memupuk perpaduan di negara kita ? [6 markah] | |
8 | WAWASAN 2020 |
SOALAN STRUKTUR (a) Apakah yang dimaksudkan dengan Wawasan 2020 ? [2 markah] (b) Nyatakan cabaran yang perlu diatasi untuk mencapai Wawasan 2020. [2 markah] (c) Pada pendapat anda, apakah ciri masyarakat demokratik yang matang di negara kita menjelang tahun 2020 ? [2 markah] (d) Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah masyarakat di atas dapat dicapai ? [2 markah] (e) Sebagai seorang pelajar, apakah tanggungjawab yang perlu dilaksanakan untuk mencapai Wawasan 2020 ? [2 markah] SOALAN ESEI (a) Terangkan strategi yang perlu dilaksanakan untuk mengatasi sembilan cabaran Wawasan 2020. [8 markah] (b) Pada pendapat anda, mengapakah negara kita berusaha mencapai matlamat Wawasan 2020 ? [6 markah] (c) Apakah ciri masyarakat Malaysia yang menjadi impian anda sekiranya sembilan cabaran Wawasan 2020 berjaya diatasi ? [6 markah] |
Kawe kongsikan modul latihan untuk demo buat latihan. Buat... jangan tak buat !. Rujuklah bahan-bahan yang boleh membantu anda mencari maklumat.
Kawe akan ketemu demo lain hari.
Jangan bimbang ... abezek sudah tau...
Kawe akan bekalkan skema jawapan untuk modul di atas.
terima kasih cikgu!
ReplyDeletejazakallahu khairan~
terima kasih ckg abe zek..anak2 murid ambo di johor ni pakat ucap terima kasih blako
ReplyDeleteJwpan nak dptkan dimana
ReplyDeleteterima kasihh..
ReplyDeletegot skema?
ReplyDelete