Wednesday, 28 September 2011

SKEMA PEMARKAHAN TAJUK PANAS SISIPAN SEJARAH 2 SPM 2011

TAJUK PANAS SISIPAN
SEJARAH KERTAS 2 SPM 2011


TAJUK 1  : PENGARUH AGAMA HINDU DAN BUDDHA DI ASIA TENGGARA

SOALAN ESEI

Jelaskan kedatangan pengaruh agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.

·         Dibawa oleh pedagang (Vaisya)
·         Disebarkan melalui perdagangan
·         Dibawa oleh tentera (Ksyatria)
·         Disebarkan semasa menakluk tanah jajahan
·         Dibawa oleh pendakwah (Brahmin)
·         Disebarkan apabila Brahmin menyertai rombongan pedagang dan penakluk
·         Dibawa balik oleh pedagang tempatan
·         Mengamalkan budaya dari India

Terangkan pengaruh agama Hindu dan Buddha terhadap sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara.

·         Mengamalkan sistem pemerintahan beraja
·         Meniru sistem beraja di India
·         Raja berkuasa mutlak
·         Raja menjadi ketua negara
·         Raja menjadi ketua pentadbiran, keagamaan, kehakiman dan ketenteraan
·         Raja adalah dewaraja
·         Raja adalah bayangan tuhan
·         Raja mempunyai kesaktian
·         Titah raja adalah undang-undang
·         Melanggar titah raja adalah derhaka
·         Raja mempunyai taraf yang berbeza daripada rakyat
·         Raja mengamalkan adat istiadat diraja
·         Raja membina kompleks kota

Angkor Wat adalah candi Hindu manakala Borubudor ialah candi agama Buddha.
Nyatakan unsur agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam seni bina kedua-dua candi tersebut.

      Angkor Wat
·         Mempunyai dewan di tengah-tengah candi sebagai pusat pemujaan
·         Patung dewa diletak berhadapan dewan
·         Terdapat menara di tiap-tiap penjuru candi
·         Dikelilingi tembok
·         Cerita epik Ramayana dan Mahbharata diukir pada tembok

      Borubudur
·         Dibina tiga tingkat yang melambangkan sila, samadhi dan panna
·         Terdapat lapan teres melambangkan Jalan Mulia Lapan Lapis
·         Terdapat stupa sebagai tanda ingatan kepada orang mati
·         Diletakkan patung Buddha di setiap tingkat sebagai ingatan kepada Gautama Buddha
·         Riwayat hidup Gautama Buddha diukir pada dinding candi di tingkat bawah



SOALAN STRUKTUR

Apakah ciri pemerintahan beraja dalam kerajaan awal di Asia Tenggara yang menerima pengaruh agama Hindu dan Buddha.

  • Meniru sistem beraja di India.
  • Pemerintah menggunakan gelaran raja
  • Raja berada di puncak pemerintahan.
  • Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pembesar.
  • Raja berkuasa mutlak.
  • Raja berkuasa dalam pentadbiran, hubungan luar,             ketenteraan dan khazanah negara.
  • Perintah raja menjadi undang-undang.
  • Melanggar titah raja adalah derhaka.
  • Raja dianggap bayangan tuhan
  • Raja adalah dewaraja.
  • Raja mempunyai kesaktian.
  • Adat istiadat diwujudkan untuk mengukuhkan kedaulatan raja.
  • Adat istiadat bertujuan membezakan kedudukan raja dengan rakyat.
  • Raja membina kompleks kota.

Nyatakan peranan candi dalam masyarakat awal di Asia Tenggara.

  • Tempat ibadat
  • Tempat menyimpan abu mayat raja dan keluarganya.
  • Tempat menyimpan patung dewa utama
  • Menjadi lambang kehebatan pemerintah
  • Menjadi lambang keagungan kerajaan
·         Menjadi lambang kekayaan negara
·         Menjadi lambang pegangan agama rakyat
·         Melambangkan orde kosmos

Berikan dua fungsi bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.

·         Menulis batu bersurat

  • Menulis kitab-kitab agama Hindu dan Buddha.
  • Mendalami ajaran agama Hindu dan Buddha.

·         Menulis kesusasteraan.

·         Mempelajari ilmu

·         Menjadi bahasa komunikasi kerajaan / bahasa diplomatik

  • Menulis hal-hal agama
  • Mencatat doa
  • Mencatat salasilah raja
  • Merekod urusan pentadbiran

Nyatakan pengaruh epik Ramayana dan Mahabharata yang terdapat dalam kesusasteraan masyarakat awal di Asia Tenggara.

·         Menggunakan perkataan Sanskrit

·         Disampaikan dalam bahasa Sanskrit

·         Terdapat unsur mitos dan lagenda

·         Jalan cerita berasaskan cerita dalam epik Ramayana dan Mahabharata

  • Cerita teater wayang kulit berasaskan epik Ramayana dan Mahabharata.
  • Cerita-cerita lisan berasaskan epik Ramayana dan Mahabharata.
  • Cerita hikayat yang disadur daripada epik Ramayana dan Mahabharata.



TAJUK 2  : PIAGAM MADINAH


SOALAN STRUKTUR

Apakah Piagam Madinah ?

·         Perlembagaan negara Islam Madinah
·         Perlembagaan bertulis berkaitan politik, ekonomi dan sosial
·         Perlembagaan yang dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w. berpandukan wahyu Allah
·         Perlembagaan yang menjadi asas pemerintahan kerajaan Islam Madinah
·         Peraturan yang menjadi tanggungjawab ketua negara dan rakyat Madinah
·         Perjanjian antara orang Islam dan orang bukan Islam


Nyatakan kandungan Piagam Madinah dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.

            Politik
·         Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua negara Islam Madinah
·         Baginda sebagai ketua hakim.
·         Baginda menyelesaikan masalah masyarakat Madinah.
·         Undang-undang Islam diguna pakai
·         Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
·         Masyarakat Madinah wajib mempertahankan Madinah

            Ekonomi
·         Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
·         Unsur penipuan dan riba dihapuskan
·         Masyarakat Madinah dituntut bekerjasama memajukan negara

            Sosial
·         Masyarakat Madinah adalah satu ummah
·         Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
·         Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing.
·         Adat yang  tidak bertentangan dengan Islam boleh diamalkan.
·         Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi Piagam Madinah


Jelaskan kedudukan orang Yahudi mengikut Piagam Madinah.

·         Orang Yahudi diiktiraf sebagai rakyat Madinah
·         Mereka mempunyai hak yang sama dengan orang Islam
·         Mereka dibenarkan tinggal di Madinah.
·         Orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka.
·         Mereka tidak boleh menimbulkan huru-hara.
·         Kedudukan mereka terjamin selagi mematuhi Piagam Madinah.
·         Mereka sama-sama bertanggungjawab mempertahankan Madinah.


Mengapakah kandungan Piagam Madinah dapat diterima oleh semua kaum ?

·         Semua kaum diiktiraf sebagai rakyat Madinah
·         Mereka mempunyai hak yang sama dengan orang Islam
·         Mereka dibenarkan tinggal di Madinah.
·         Orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka.
·         Keselamatan terjamin selagi mematuhi Piagam Madinah.
·         Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
·         Tiada unsur penipuan dan amalan riba
·         Pemerintah menyelesaikan masalah rakyat
·         Undang-undang Islam diguna pakai
·         Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
·         Masyarakat bersatu padu


SOALAN ESEI

Apakah maksud Piagam Madinah.

·         Perlembagaan negara Islam Madinah
·         Perlembagaan bertulis berkaitan politik, ekonomi dan sosial
·         Perlembagaan yang dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w. berpandukan wahyu Allah
·         Perlembagaan yang menjadi asas pemerintahan kerajaan Islam Madinah
·         Peraturan yang menjadi tanggungjawab ketua negara dan rakyat Madinah
·         Perjanjian antara orang Islam dan orang bukan Islam

Terangkan kandungan Piagam Madinah.

            Politik
·         Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua negara Islam Madinah
·         Baginda sebagai ketua hakim.
·         Baginda menyelesaikan masalah masyarakat Madinah.
·         Undang-undang Islam diguna pakai
·         Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
·         Masyarakat Madinah wajib mempertahankan Madinah

            Ekonomi
·         Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
·         Unsur penipuan dan riba dihapuskan
·         Masyarakat Madinah dituntut bekerjasama memajukan negara

            Sosial
·         Masyarakat Madinah adalah satu ummah
·         Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
·         Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing.
·         Adat yang  tidak bertentangan dengan Islam boleh diamalkan.
·         Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi Piagam Madinah

Jelaskan kandungan Piagam Madinah yang boleh dilaksanakan dalam negara berbilang kaum.

·         Mengiktiraf semua kaum diiktiraf sebagai rakyat negara
·         Semua kaum mempunyai hak yang sama
·         Semua kaum dibenarkan tinggal dalam negara
·         Semua kaum bebas mengamalkan agama mereka.
·         Semua kaum bebas mengamalkan budaya hidup masing-masing
·         Keselamatan semua kaum terjamin
·         Semua kaum menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
·         Tiada unsur penipuan dan amalan riba terhadap semua kaum
·         Pemerintah menyelesaikan masalah rakyat
·         Undang-undang Islam diguna pakai
·         Peraturan mana-mana kaum boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
·         Masyarakat bersatu padu


TAJUK 3  : PENGARUH ISLAM TERHADAP PENDIDIKAN MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL


SOALAN ESEI

Huraikan cara pendidikan tidak formal disampaikan dalam masyarakat Melayu tradisional.

·         Disampaikan melalui pendengaran.
·         Contohnya memberi nasihat supaya berkelakuan baik.
·         Melalui penglihatan dan pemerhatian.
·         Contohnya menguasai kemahiran dalam bertani, bertukang, menganyam dan mengurus rumah tangga.
·         Melalui cerita.
·         Contohnya Pak Pandir, Cerita Anjing Dengan Bayang-Bayang dll.
·         Melalui pergaulan sosial.
·         Contohnya kanak-kanak tidak menyampuk perbualan orang tua.
·         Melalui adab sopan.
·         Contohnya membongkok sambil meluruskan tangan sebelum lalu di hadapan orang tua.
·         Melalui pantang larang.
·         Contohnya kanak-kanak dilarang bermain di luar rumah pada waktu senja, anak dara tidak dilarang menyanyi di dapur dll.
·         Melalui adat istiadat.
·         Contohnya adat berziarah, adat makan, adat berjiran dsb.
·         Melalui pantun.
·         Contohnya Siakap senohong gelama ikan duri; bercakap bohong lama-lama mencuri atau Pulau Pandan jauh ke tengah, gunung Daik bercabang tiga; Hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga.
·         Melalui peribahasa.
·         Contohnya Seperti anjing dengan bayang-bayang, hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong dll.
·         Melalui teka-teki. 

Jelaskan peranan istana sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan dalam masyarakat Melayu tradisional.

·         Tempat mengaji agama.
·         Tempat ulama mengajar agama.
·         Tempat ulama berbincang hal agama.
·         Tempat mengembangkan ilmu tasawuf.
·         Tempat menyimpan buku-buku hikayat.
·         Tempat mempelajari ilmu politik dan pentadbiran.

Nyatakan perbezaan antara sistem pondok dengan sistem madrasah yang terdapat dalam masyarakat Melayu tradisional.

      Sistem Pondok
·         Memberi penekanan kepada ilmu agama.
·         Bertujuan melahirkan guru agama.
·         Bertujuan melahirkan pelajar yang boleh berkhidmat kepada masyarakat.

·         Tidak mempunyai batasan waktu.

  • Tiada had umur
  • Mengambil tempoh masa yang lama untuk menamatkan pengajian.

      Sistem Madrasah
  • Menggunakan sukatan pelajaran.
  • Dijalankan secara kelas.
  • Dilaksanakan mengikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan.
  • Diawasi oleh mudir (guru besar)
  • Diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dan sebagainya.


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pendidikan tidak formal dalam konteks masyarakat Melayu tradisional ?

·         Pendidikan awal
·         Asuhan keluarga.
·         Pendidikan secara tidak langsung
·         Berlaku di peringkat institusi keluarga.
·         Menekankan pengajaran nilai-nilai moral.
·         Dipelajari melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian.    

Sebutkan dua cara yang digunakan oleh masyarakat Melayu tradisional untuk mengajar nilai-nilai moral masyarakat.

·         Disampaikan melalui pendengaran.
·         Melalui penglihatan dan pemerhatian.
·         Melalui cerita.
·         Melalui pergaulan sosial.
·         Melalui adab sopan.
·         Melalui pantang larang.
·         Melalui adat istiadat.
·         Melalui pantun.
·         Melalui peribahasa.
·         Melalui teka-teki. 

Nyatakan ciri sistem pondok.

·         Memberi penekanan kepada ilmu agama.
·         Bertujuan melahirkan guru agama.
·         Bertujuan melahirkan pelajar yang boleh berkhidmat kepada masyarakat.

·         Tidak mempunyai batasan waktu.

  • Tiada had umur
  • Mengambil tempoh masa yang lama untuk menamatkan pengajian.

Mengapakah sistem madrasah dianggap sebagai sistem pendidikan yang sistematik ?

  • Menggunakan sukatan pelajaran.
  • Dijalankan secara kelas.
  • Dilaksanakan mengikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan.
  • Diawasi oleh mudir (guru besar)
  • Diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dan sebagainya.


TAJUK 4  : PEMBANDARAN DI TANAH MELAYU


SOALAN ESEI

Huraikan faktor yang membantu proses pembandaran di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.

  • Kekayaan sumber semula jadi.
  • Faktor perlombongan
  • Kesan pertambahan penduduk.
  • Terdapat pusat pentadbiran, perbankan, pusat kegiatan ekonomi dll.
  • Terdapatnya kemudahan infrastruktur.
  • Kedudukan yang strategik.
  • Kemajuan dalam bidang perhubungan .
  • Terdapatnya aktiviti pertanian komersil.
  • Terdapat industri berasaskan bijih timah dan getah.
  • Dasar penjajah British membangunkan kawasan tertentu.

Nyatakan fungsi bandar baru di Tanah Melayu.

  • Menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Sebagai tempat mengumpul hasil lombong.
  • Menjadi pusat mendapatkan keperluan harian.
  • Menjadi pusat pentadbiran, pusat perniagaan, perbankan dsb.
  • Menjadi pusat petempatan.
  • Menjadi pusat pengumpulan hasil pertanian komersil.
  • Menjadi tempat persimpangan sistem perhubungan.
·         Sebagai pelabuhan

Mengapakah pembandaran di pantai barat Semenanjung Tanah Melayu lebih pesat berbanding di bahagian pantai timur ?

  • Pantai barat kaya dengan sumber semula jadinya.
  • Kawasan pantai barat menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Kawasan perlombongan bijih timah terdapat di pantai barat.
  • Kegiatan pertanian komersil juga bertumpu di pantai barat.
  • Dasar penjajah memajukan kawasan pantai barat.
  • Kawasan pantai barat menjadi tumpuan pusat perniagaan.
  • Pantai barat juga merupakan pusat pentadbiran penjajah.
  • Pantai Barat mempunyai pelbagai kemudahan infrastruktur.
  • Pantai barat memilki pelabuhan.
  • Pantai barat menjadi pusat tumpuan sistem perhubungan.


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pembandaran ?

  • Perubahan daripada pekan kecil atau kampung kepada sebuah bandar.
  • Perubahan itu berlaku hasil pertambahan fungsi ekonominya.

Nyatakan faktor yang membantu proses pembandaran.

  • Kekayaan sumber semula jadi.
  • Faktor perlombongan
  • Kesan pertambahan penduduk.
  • Terdapat pusat pentadbiran, perbankan, pusat kegiatan ekonomi dll.
  • Terdapatnya kemudahan infrastruktur.
  • Kedudukan yang strategik.
  • Kemajuan dalam bidang perhubungan .
  • Terdapatnya aktiviti pertanian komersil.
  • Terdapat industri berasaskan bijih timah dan getah.
  • Dasar penjajah British membangunkan kawasan tertentu.

Sebutkan dua peranan bandar baru di Tanah Melayu.

  • Menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Sebagai tempat mengumpul hasil lombong.
  • Menjadi pusat mendapatkan keperluan harian.
  • Menjadi pusat pentadbiran, pusat perniagaan, perbankan dsb.
  • Menjadi pusat petempatan.
  • Menjadi pusat pengumpulan hasil pertanian komersil.
  • Menjadi tempat persimpangan sistem perhubungan.
·         Sebagai pelabuhan

Apakah langkah yang perlu dilaksanakan untuk mewujudkan pembandaran yang seimbang di negara ini ?

  • Mewujudkan zon perindustrian di kawasan pedalaman
  • Menggalakkan pelaburan asing ke kawasan pantai timur
  • Membuka bandar baru
  • Membina pusat pemprosesan hasil pertanian di kawasan pertanian
  • Menggalakkan pertanian secara ladang
  • Membina lebuh raya merentasi kawasan pedalaman
  • Membina institusi pendidikan
  • Membuka tanah baru


TAJUK 5  : NASIONALISME DI ASIA TENGGARA


SOALAN STRUKTUR


Apakah maksud nasionalisme ?

·         Perasaan cinta akan negara
·         Gerakan membebaskan tanah air daripada penjajahan politik, ekonomi dan kebudayaan asing.
·         Gerakan mempertahankan tanah air daripada pengaruh asing

Berikan nama tokoh yang memimpin gerakan nasionalisme Thailand.

·         Pridi Phanomyong
·         Phibul Songram

Nyatakan faktor kemunculan nasionalisme tahap pertama di Thailand.

·          Rakyat menentang pemerintahan raja berkuasa mutlak.
·          Rakyat mahu membentuk sistem raja berperlembagaan
·          Rakyat tidak puas hati terhadap kerabat diraja yang membolot kuasa politik.
·          Rakyat tidak puas hati terhadap sikap raja yang boros.

Apakah langkah yang dilaksanakan untuk menghalang penyebaran kebudayaan Cina di Thailand ?

·         Meluluskan undang-undang menyekat penguasaan orang Cina dalam ekonomi
·         Menamatkan penerbitan akhbar
·         Membubarkan sekolah Cina
·         Beliau menukarkan nama negara Siam kepada Thailand (Tanah Bebas).

Mengapakah nasionalisme Thailand berbeza daripada nasionalisme di negara Asia Tenggara yang lain ?

·         Nasionalisme timbul bukannya kerana bencikan penjajah.
·         Mereka bukannya menuntut kemerdekaan daripada penjajah.
·         Rakyat ingin menamatkan sistem pemerintahan beraja mutlak.
·         Rakyat tidak suka kepada kerabat diraja yang membolot kuasa politik serta sikap raja yang boros.
·         Mereka mahukan sistem raja berperlembagaan.
·         Nasionalisme Thailand tidak menggulingkan raja.
·         Nasionalisme juga bertujuan menyekat penguasaan golongan Cina dan kapitalis dalam ekonomi.
·         Kerajaan menguatkuasakan undang-undang yang menyekat penguasaan Cina dalam ekonomi dan pengaruh kebudayaan Cina.
  • Nasionalismenya bertujuan untuk mengekalkan kemerdekaan Thailand.



SOALAN ESEI

Jelaskan perbezaan ciri nasionalisme tahap pertama dengan ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara.

      Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Pertama

·         Penentangan bersifat setempat sahaja.
·         Tiada organisasi.
·         Dipimpin oleh golongan agama.
·         Tidak bersifat politik
·         Berkisar kepada  isu kebudayaan, agama dan hak peribumi.
·         Tidak menuntut kemerdekaan segera

      Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Kedua

·         Bersifat radikal
·         Menyeluruh di seeluruh negara.
·         Mempunyai organisasi tersusun
·         Dipimpin oleh ahli politik yang berpendidikan Barat
·         Gerakan ini bersifat politik.
·         Matlamatnya menuntut kemerdekaan.
·         Mahu membentuk kerajaan sendiri

Terangkan perkembangan gerakan nasionalisme di Filipina atau di Indonesia.
           
            Nasionalisme Tahap Pertama

·         Dipimpin oleh Jose Rizal.
·         Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah Sepanyol.
·         Menuntut bangsa Filipina mendapat hak yang sama dengan bangsa Sepanyol.
·         Menubuhkan Liga Filipina.
·         Mendesak Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial.
·         Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao.
  • Beliau dituduh terlibat dalam pemberontakan dan dihukum bunuh.

      Nasionalisme Tahap Kedua

·         Dimulakan oleh Andres Bonifacio.
·         Berhasrat mencapai kemerdekaan daripada Sepanyol.
·         Beliau menubuhkan Katipunan.
·         Menerbitkan akhbar Kalayan
·         Menyebarkan fahaman revolusi.
·         Melancarkan revolusi bersenjata.
·         Bonifacio dihukum mati.
·         Diteruskan oleh Emilio Aguinaldo.
·         Bekerjasama dengan Amerika Syarikat mengusir Sepanyol.
·         Mengisytiharkan kemerdekaan tetapi tidak disahkan oleh Amerika Syarikat.
·         Meneruskan revolusi terhadap Amerika Syarikat.
·         Ditangkap pada 1901.
·         Nasionalis menuntut kemerdekaan daripada Amerika menggunakan saluran undang-undang.

Apakah langkah yang dilakukan oleh penjajah Barat untuk menangani gerakan nasionalisme bersifat radikal di tanah jajahannya di Asia Tenggara ?

·         Menjatuhkan hukuman bunuh.
·         Menangkap dan memenjarakan
·         Membenarkan penubuhan parti politik bersifat sederhana.
·         Mengharamkan parti politik radikal.
·         Melarang pemerintah tempatan terlibat dalam politik
·         Penjajah memberi peluang ke arah berkerajaan sendiri.


TAJUK 6  : PAKATAN MURNI


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pakatan murni ?

  • Usaha semua kaum menjalin kerjasama politik melalui rundingan.
  • Usaha semua kaum menyelesaikan tuntutan masing-masing melalui rundingan.
  • Usaha semua kaum mewujudkan perpaduan untuk mencapai kemerdekaan.

Mengapakah pakatan murni diwujudkan ?

  • Menjalin kerjasama politik
  • Menyelesaikan tuntutan kaum melalui rundingan
  • Mewujudkan perpaduan kaum di Tanah Melayu
  • Pra-syarat untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu


Apakah persetujuan yang dicapai melalui rundingan antara ahli Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (JHAK) dengan UMNO ?

  • Menubuhkan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA).
  • Memajukan ekonomi masyarakat luar bandar.
  • Memajukan pendidikan masyarakat luar bandar
  • Melantik Dato’ Onn Jaafar menjadi Pengerusi RIDA
  • Memberikan kerakyatan kepada imigran melalui Kerakyatan Negeri 1951
·         Mengadakan pilihan raya di peringkat perbandaran, negeri dan Majlis Perundangan Persekutuan pada masa yang sesuai

Nyatakan peranan Dato’ Onn Jaafar dalam mewujudkan pakatan murni.

  • Mewakili orang Melayu dalam Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC).
  • Menjadikan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan yang akan dicapai.
  • Menjadi Pengerusi pertama Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA)
  • Membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu.
  • Menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) yang menggunakan konsep kerjasama kaum.
  • Membuka IMP kepada semua kaum.
·         Menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti sebagai dasar IMP.

Apakah kejayaan yang dicapai melalui pakatan murni ?

  • Kerjasama UMNO-MCA telah memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur pada tahun 1952.
  • Gabungan UMNO-MCA memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran beberapa bandar utama.
  • Parti Perikatan memenangi Pilihan Raya Negeri pada tahun 1954.
  • Kerjasama UMNO-MCA menjadi asas penubuhan Parti PERIKATAN.
  • PERIKATAN dianggotai oleh MIC pada 1955.
  • Pemimpin Parti Negara, UMNO, MCA dan MIC menganggotai Jawatankuasa Pilihan Raya Majlis Mesyuarat Perundangan.
  • PERIKATAN memenangi Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955.
  • PERIKATAN berjaya menubuhkan kerajaan dan membentuk kabinet
  • Tunku Abdul Rahman dipilih menjadi Ketua Menteri.
  • Membahagikan anggota kabinet daripada pelbagai kaum.
  • Tunku Abdul Rahman mengetuai rundingan kemerdekaan.


SOALAN ESEI


Terangkan langkah yang dilaksanakan untuk mewujudkan pakatan murni sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

  • Membentuk Jawatankuasa Hubungan Antara kaum (JHAK)
  • JHAK dianggotai oleh kaum Melayu, Cina dan India..
  • JHAK mengutamakan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan
  • JHAK mengadakan rundingan dengan UMNO.
  • Beberapa perkara dipersetujui iaitu penubuhan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) untuk memajukan masyarakat luar bandar, pemberian kerakyatan kepada imigran, dan pelaksanaan pilihan raya pada masa sesuai.
  • Dato’ Onn Jaafar mencadangkan keahlian UMNO dibuka kepada orang bukan Melayu.
  • Beliau dikecam kerana orang Melayu enggan mengubah struktur UMNO.
  • Dato’ Onn meninggalkan UMNO.
  • Dato’ Onn menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP).
  • Beliau membuka keahlian IMP kepada semua kaum.
  • Beliau menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti.
  • Pihak British menubuhkan Persidangan Kebangsaan.
  • Ditubuhkan oleh Sir Malcolm MacDonald.
  • Tujuannya ialah mencapai kerjasama politik dan mengurangkan perkauman.
  • Tunku Abdul Rahman menganjurkan Konvensyen Kebangsaan
  • Konvensyen dianjurkan bersama MCA.
  • Konvensyen ini disertai oleh pelbagai parti dan persatuan politik.

Nyatakan peranan Dato’ Onn Jaafar dalam mewujudkan pakatan murni antara kaum di Tanah Melayu.

  • Mewakili orang Melayu dalam Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC).
  • Menjadikan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan yang akan dicapai.
  • Menjadi Pengerusi pertama Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA)
  • Membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu.
  • Menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) yang menggunakan konsep kerjasama kaum.
  • Membuka IMP kepada semua kaum.
·         Menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti sebagai dasar IMP.

Jelaskan kejayaan yang dicapai hasil pakatan murni.

  • Kerjasama UMNO-MCA telah memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur pada tahun 1952.
  • Gabungan UMNO-MCA memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran beberapa bandar utama.
  • Parti Perikatan memenangi Pilihan Raya Negeri pada tahun 1954.
  • Kerjasama UMNO-MCA menjadi asas penubuhan Parti PERIKATAN.
  • PERIKATAN dianggotai oleh MIC pada 1955.
  • Pemimpin Parti Negara, UMNO, MCA dan MIC menganggotai Jawatankuasa Pilihan Raya Majlis Mesyuarat Perundangan.
  • PERIKATAN memenangi Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955.
  • PERIKATAN berjaya menubuhkan kerajaan dan membentuk kabinet
  • Tunku Abdul Rahman dipilih menjadi Ketua Menteri.
  • Membahagikan anggota kabinet daripada pelbagai kaum.
  • Tunku Abdul Rahman mengetuai rundingan kemerdekaan.


TAJUK 7  : DASAR PELAJARAN


SOALAN ESEI

Cadangan dalam Penyata Razak 1956 telah dijadikan Ordinan Pelajaran 1957. Terangkan cadangan tersebut.

  • Pendidikan adalah bermatlamatkan perpaduan.
  • Dua elemen penting dalam dasar pedidikan negara iaitu :
  • Sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk.
  • Kurikulum yang seragam dan bercorak kebangsaan.
  • Penubuhan dua jenis sekolah rendah.
  • iaitu sekolah umum dan sekolah jenis umum.
  • Pembahagian sekolah Menengah kepada dua aliran
  • iaitu sekolah menengah Melayu dan sekolah menengah Inggeris.
  • Penggunaan bahasa pengantar di sekolah.
  • Sekolah Umum menggunakan pengantar bahasa Melayu.
  • Sekolah jenis umum menggunakan pengantar bahasa Inggeris, Cina dan Tamil
  • Sekolah Menengah Melayu menggunakan pengantar bahasa Melayu .
  • Sekolah menengah Inggeris menggunakan pengantar bahasa Inggeris.
  • Bahasa Melayu dan Bahasa inggeris diwajibkan di semua sekolah.

Nyatakan syor dalam Laporan Rahman Talib 1960 yang digubal menjadi Akta Pelajaran 1961.

  • Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan.
  • Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan.
  • Pelajaran percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan dan agama.
  • Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kebangsaan.
  • Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu.
  • Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah.
  • Pelajaran agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang daripada 15 orang pelajar Islam.
  • Bahasa Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekira terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar.
  • Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan

Apakah kepentingan sistem persekolahan Aneka Jurusan yang diperkenalkan melalui Kajian Aminudin Baki 1965 ?

  • Menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik.
  • Menyediakan pelajaran sehingga berumur 15 tahun.
  • Memberikan pelbagai kursus kemahiran
  • Melahirkan tenaga mahir
  • Sebagai persediaan untuk pasaran kerja


SOALAN STRUKTUR

Apakah elemen penting yang dikemukakan dalam Penyata Razak 1956 untuk mewujudkan perpaduan melalui pendidikan ?

·         Sistem persekolahan yang sama
·         Kurikulum yang seragam
·         Kurikulum bercorak kebangsaan

Namakan jenis sekolah yang akan diwujudkan mengikut cadangan dalam Penyata Razak 1956.

·         Sekolah Umum
·         Sekolah Jenis Umum

Nyatakan dua perkara yang menjadi dasar pelajaran dalam Akta Pelajaran 1961.

·          Pelajaran percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan
·          Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kebangsaan.
·          Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu.
·          Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah       menengah.
·          Pelajaran agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang daripada 15 orang pelajar Islam.
·          Bahasa Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekira terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar.
·          Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan

Berikan dua tujuan kerajaan memperkenalkan sistem persekolahan Aneka Jurusan pada tahun 1965 ?

  • Menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik.
  • Menyediakan pelajaran sehingga berumur 15 tahun.
  • Memberikan pelbagai kursus kemahiran
  • Melahirkan tenaga mahir
  • Sebagai persediaan untuk pasaran kerja


TAJUK 8  : ASEAN


SOALAN STRUKTUR

Sebutkan dua buah negara anggota ASEAN.

  • Malaysia
  • Indonesia
  • Thailand
  • Filipina
  • Singapura
  • Vietnam
  • Kemboja
  • Laos
  • Myanmar
  • Brunei Darussalam

Mengapakah negara anggota ASEAN mengistiharkan rantau tersebut sebagai Zon Aman Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN) ?
  • Mengekalkan keamanan di Asia Tenggara
  • Mengekalkan kestabilan politik di rantau Asia Tenggara
  • Tidak bersekongkol dengan mana-mana blok kuasa
·         Berbaik-baik dengan semua negara
·         Mengelakkan campur tangan kuasa-kuasa besar di Asia Tenggara

Apakah usaha yang dilaksanakan untuk meralisasikan konsep ZOPFAN di rantau Asia Tenggara.

  • Berusaha mengatasi pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea
  • Mengadakan mesyuarat bagi membentuk Kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea.
  • Membuat keputusan bersama ASEAN sebagai Zon Bebas Senjata Nuklear.
  • Tidak membenarkan mana-mana kapal menggunakan perairan / pelabuhan negara ASEAN untuk mengangkut bahan / senjata nuklear

Nyatakan peranan Malaysia sebagai anggota ASEAN.

  • Menandatangani Deklerasi Kuala Lumpur pada November 1971.
  • Memberi kata sepakat mengisytiharkan negara-negara ASEAN sebagai Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN)
  • Mengatasi masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea.
  • Turut serta dalam mesyuarat bagi membentuk kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea.
  • Membuat keputusan ASEAN ialah Zon Bebas Senjata Nuklear.
  • Mengisytiharkan larangan menggunakan perairan dan pelabuhannya untuk mana-mana kapal yang mengangkut bahan atau senjata nuklear.
  • Bekerjasama dalam projek perindustrian, contohnya projek baja urea.
  • Menyertai kerjasama  ekonomi melalui AFTA.
  • Mengemukakan idea mewujudkan Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC) bagi memperluaskan kerjasama ekonomi yang melibatkan China, Jepun dan Korea Selatan.
  • Menghadiri siri perbincangan tentang kerjasama ASEAN + 3.
  • Memberikan kerjasama dalam bidang pendidikan dengan menyertai Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMEO).
  • Membina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM) di Pulau Pinang.
  • Mengadakan kerjasama dalam bidang kebudayaan dan sosial seperti mengadakan festival kebudayaan dan kesenian.
  • Bersama-sama menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN.
  • Mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio.
  • Menganjurkan Sukan SEA.
  • Menjalinkan kerjasama menyertai Tahun Melawat ASEAN 1992.


SOALAN ESEI


Jelaskan matlamat penubuhan ASEAN.

  • Mengekalkan kestabilan politik rantau Asia Tenggara.
  • Membantu sama lain dalam bidang ekonomi, sosial dan kebudayaan.
  • Meningkatkan taraf hidup penduduk melalui kerjasama dalam bidang pertanian, perdagangan dan perindustrian.
  • Memberikan kerjasama dan membantu dalam bentuk latihan dan penyelidikan.
  • Mengadakan hubungan erat dengan pertubuhan serantau dan antarabangsa.

Huraikan langkah yang dilaksanakan untuk memupuk kerjasama ekonomi dan sosial dalam kalangan negara anggota ASEAN.

      Kerjasama Ekonomi

  • Membentuk kerjasama dalam projek perindustrian
  • Contohnya mengadakan kerjasama dalam projek baja UREA. Di Bintulu, Sarawak dan Acheh, Indonesia.
  • ASEAN cuba mewujudkan kerjasama ekonomi ASEAN.
  • Kerjasama tersebut difikirkan melalui zon perdagangan bebas ASEAN (AFTA).
  • Diumumkan dalam Sidang Kemuncak ASEAN di Singapura pada 1992.
  • ASEAN memperluaskan skop kerjasama ekonomi bagi rantau sebelah sini.melalui Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC)
  • EAEC melibatkan kerjasama ASEAN dengan China, Jepun dan Korea Selatan.
  • ASEAN mewujudkan kerjasama ekonomi tidak rasmi dengan negara Timur melalui ASEAN + 3.
·         Kerjasama tersebut diwujudkan antara ASEAN dengan negara China, Jepun dan Korea Selatan.

      Kerjasama Sosial

  • Memberikan kerjasama dalam bidang pendidikan
  • Menyertai Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMEO).
  • Membina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM) di Pulau Pinang.
  • Mengadakan kerjasama dalam bidang kebudayaan
  • mengadakan festival kebudayaan dan kesenian.
  • Menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN.
  • Bekerjasama dalam bidang penyiaran
  • Mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio.
  • Bekerjasama dalam bidang sukan
  • Menganjurkan Sukan SEA.
  • Bekerjasama dalam pelacongan
  • Menyertai Tahun Melawat ASEAN 1992.

Apakah faedah yang dinikmati oleh Malaysia dengan menganggotai ASEAN.

  • Menjamin kestabilan politik.
  • Menjalin kerjasama dalam bidang ekonomi, sains dan sosial.
  • Memperoleh kemudahan latihan dan penyelidikan dalam bidang sains dan teknologi
  • Menyelesaikan pertelingkahan tentang pembentukan Malaysia dengan Filipina dan Indonesia.
  • Memberikan sumbangan untuk menyelesaikan masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kemboja.
  • Meningkatkan ekonomi / taraf hidup penduduk.
  • Bertukar-tukar pandangan melalui mesyauarat / persidangan yang disertai.
  • Mewujudkan hubungan yang baik dengan negara-negara anggota
  • Memperkenalkan negara kita
  • Malaysia mendapat hak menganjurkan sukan SEA.
  • Menonjolkan kewibawaan pemimpin Malaysia


Usah risau. Kawe ada dan akan sedia membantu sekadar yang terdaya. Akan kawe bantu kalu demo memerlukan. Apa yang kawe hulur tidak minta balasan. Moga mendapat ganjaran seksak-seksak pada masa kita pasti akan menghadap dan bertemuNya.

Jenguk-jenguklah sokmo. Kalu ada tajuk HANGAT SENGOTI kita pakat kongsi ghamai-ghamai.

Jangan bimbang ..... Abezek sudah tau...

No comments:

Post a Comment